Dag 1 – Helsinki

By July 17, 2013Uncategorized

Jazeker, Helsinki! Onze eerste reisdag hebben we doorgebracht in Helsinki. Na een vrij korte vlucht van 2,5 uur kwamen we er gisteravond aan. Meteen maakte we onze eerste echte fail, geld pinnen. Beide dachten we dat ze in Finland Kronen hebben maar XE.com vond er niets van. Duurde kleine 5 minuutjes googlen na wisselkoersen om te ontdekken dat ze hier ook gewoon euro’s hebben… De bus hadden we wel snel gevonden waardoor we rond half 12 konden inchecken in het hostel in het Olympisch Stadion.

De zon rond die tijd hier is vrij bizar. Het wordt nooit fatsoenlijk donker hier in de zomer terwijl we niet eens heel noordelijk zitten. Mooie is ook dat we met de wekker op 7 uur opstonden met volle zon. Na een stevig ontbijt zijn we de stad ingelopen, het taaltje hier is echt te grappig. Het is een soort zwak Duits net overal een i achter. We liepen namelijk uit ons hostelli naar een kioski waar we een blikje cola kochten waar pantti op zat, pollisi reed langs.

Helsinki is het best te beschrijven als een kruising tussen een nette Oostblokstad en een Zwitserse stad. Sommige delen bestaan uit hele eenzijdige gebouwen die alleen maar functioneel zijn en andere delen zijn echt mooi en daar tref je ook de mooiste winkels. We hebben een wandeling gemaakt vanaf het Olympisch stadion langs het Sibelius-monument. We dachten de eerste Chinezen al voor te zijn maar aangekomen was bij zo een ding het al best druk. Voordeel aan die mensen is dat ze snel komen en ook weer heel snel gaan!

Via het parlement zijn we naar de Tuomiokirkko gelopen, de Lutherse kerk. Dit is beetje het landmark van Finland. Het is ook echt een super mooi gebouw wat erg hoog boven de rest uittorent doordat het op een heuvel gebouwd is met een batterij trappen ervoor.

Wat verder echt de moeite waard is is Suomenlinna, een groep kleine eilanden waar je voor €5 vanuit de haven kunt komen. Hier hebben we even heerlijk rondgelopen en op de rotsen gechilld. Daar bedachten we ook hoe groot het contrast met het volgende deel van de reis is. Hier is het droog vrij koel weer, rustig verkeer, moderne gebouwen en alles vrij prijzig. Probeer er zo lang mogelijk van te genieten haha!

Na het eiland was het tijd voor lunch. Scandinavië staat nogal bekend om gehaktballen, IKEA, iemand? Die wilde we voor lunch, veel typischer dan gerookte rendierengehaktballen in de haven van Helsinki gaat het denk ik nooit worden. Het smaakte prima:)! Hierna zijn we nog even heerlijk gaan chillen bij de kerk, ja echt waar! Kan er ook door komen dat de zon er scheen en we een leuk uitzicht op het komen en gaan van massa’s Aziaten hadden.

Inmiddels zitten we weer op de luchthaven van Helsinki te wachten op onze vlucht naar India waar het echte avontuur gaat beginnen, dit was in ieder geval een hele leuke start!

Op Facebook zullen wat foto’s komen :-)!