Vier dagen junglen naar Machu Picchu

By July 15, 2014Uncategorized

Jarenlang was mijn droom om met de Inca-trail bij Machu Picchu aan te komen. Machu Picchu is meer dan een ruïne op een berg, mensen reizen vanuit de hele wereld naar Machu Picchu en combineren het met een reis door Peru. Zo was het ook voor mij. En dat absolute hoogtepunt wilde ik dan te voet bereiken, enige optie, de Incatrail. We hebben het echter over een route die ongekend populair is en aangezien de overnachtigskampen niet gigantisch groot zijn mogen er 500 man per dag starten. Dat is ver voordat het hoogseizoen begint uitverkocht. We moesten bij het plannen thuis dus de manier herzien. Een actief alternatief is de Inka Jungle Trek, los van de aanzienlijk lagere prijs is die toch stuk comfortabeler en vooral afwisselend.

In de volgende blog had ik het erover dat ik geen dagblogs ga maken; dat houdt niet in dat ik ook zaken als chronologie uit huis gezet heb. Het wordt alleen wat geordender.

– Dag 1 –
Vroeg op want om 6 uur vertrokken we. Moesten een slordige 3 uur rijden naar een punt waar onze downhill mountainbike route begon. Was niet echt mountainbiken aangezien ik alleen asfalt gezien heb maar toch! Bizar hoe lang je hier puur bergaf kan rijden, ongeveer 2,5 uur. We hadden dan ook een hoogte verschil van 2,5 km overbrugd en een afstand van een 70 km! Het uitzicht was echt prachtig, doordat we ruim boven de boomgrens begonnen en eronder eindigde kwamen veel verschillende landschappen langs. Hierna was het al tijd voor de lunch, dat was écht prima geregeld, lekker lokaal! En in deze regionen houdt dat in veel avocado. Dat is dus dikke prima!

Na een korte wandeling naar het overnachtigsadres zat het programma erop. Het was echter dampend warm en een koud riviertje was dichtbij. Zei ik riviertje? Een rivier die miljoenmiljard liter water op godspeed verplaatst. Gelukkig was er een vrij hoge rots vanwaar je in stuk luwer diep water kon springen! Hierna nog even een fris Quesquena biertje in de kraag gevat om erna na het eten te gaan slapen.

-Dag 2 –

Wekker op dezelfde tijd voor weer een drukke dag. Na een uitgebreid ontbijt begon het programma. Helaas minder spannend, een stevige wandeling van 16km over heuvels. Maar wat is minder spannen? Een erg relatief begrip. Vandaag is dat is wandelen met een prachtig uitzicht over een dal en zover je kijkt natuur! Het was echter beetje eenzijdig dus zal jullie er niet te lang mee lastigvallen! Na wederom een heerlijke lunch met vooraf verse guacamole en een siësta in een hangmat konden we verder. Denk dat inmiddels bijna iedereen is afgehaakt maar voor de die hard typ ik rustig verder. Hoe zou je namelijk een lange wandeldag kunnen eindigen? Juist in hot springs, heerlijk. Gewoon even lekker chillen.

Ook dit was eindig want het was wederom voedertijd. Hierna heb ik geslapen als een baby-alpaca.

– Dag 3 –

Tijd voor actie! Eerste programma punt was ziplinen, of tokkelen hoe je het ook wilt noemen je gaat verdomd hard over een kabel op aanzienlijke hoogte. Dit had ik echter al gedaan in Costa Rica dus er moest een grens verlegd worden. Terwijl een enkeling zich nog even in was aan het stellen op wat komen ging ging ik eens vragen of je ook onderste boven mocht. Had het ergens op Google gezien, leek me geinig! En het mooiste was, geen probleem en ze hadden nog wat tips ook!

Zoiets duurt geen dag dus de koers richting Aguas Calientes werd ingezet; dit is het dorp bij Machu Picchu. We liepen als het waren om Machu Pichu heen, een flinke wandeling kan ik jullie zeggen! Maar ze hadden warme douches en wifi beloofd dus we hielden de vaart erin.

Wifi was er, evenals een WK-finale, over het warme water is toch een klein meningsverschil. Maakte geen donder uit want Aguas Calientes is Spaans voor warme wateren dus ook hier weer de hot springs ingedoken. Dus, daar sta je dan met een groep backpackers in een thermaal bad, onder een sterrenhemel in de heilig valei op steenworp van een wereldwonder. Wat doe je dan? Cocktails bestellen en vragen of er raggae muziek is! Ja het kan altijd epischer, dat is de regel. Terug in het hostel stond Het Laatste Avondmaal van deze tour klaar. Ook hierna ging iedereen weer tamelijk vroeg slapen, de wekker staat op dag 4 namelijk nog eerder!

– Dag 4 –
Zoals gezegd, ik wilde lopend bij Machu Picchu aankomen, dat het niet met de Incatrail lukte was jammer maar daardoor ga ik me nog niet in een luie toeristenbusje proppen! Wekker ging dus om 3:40! Mijn definitie van vakantie is wellicht iets anders dan die van anderen…

Anyway, de bedoeling is dat je zo snel mogelijk uitkomt bij de brug die eindigt bij de trappen naar de ingang. Deze openen om 5 uur en er staat rond die tijd een mega rij. Wij kwamen rond uurtje of 4:30 aan als een van de eerste. Nadat je over de brug bent gaat het pas echt goed los. Je moet een slordige 500 meter de hoogte in met trappen, in het donker. En de trappen, dat zijn gewoon uitgehakte stenen, die zijn niet altijd van hetzelfde formaat, anders gesteld, ik denk dat iedere trede anders was. De klim duurde een slordige 40 minuten waarbij we met een groep echt als gekken gelopen hebben. Maar het was het waard. De Chinese delegatie voor hun stokstaartjesconferentie van de was nog niet gearriveerd. Wel een paar andere bussen toeristen maarja, die hadden nog geen warming up gehad dus once again konden we lekker doorrennen. Eenmaal aangekomen bij HET uitzichtspunt was het het allemaal ruim waard. Wat een prachtig uitzicht over niet alleen Machu Picchu maar alle heuvels eromheen. Echt fantastisch om zoiets te mogen bekijken. Na het switchen van sportshirt naar een fancy shirt konden we ongestoord foto’s maken zonder mensen op de achtergrond.

Elvis, onze gids, stond onder al zijn verhaaltje te houden dus voegde we ons erbij. Hij had gelukkig geen lang verhaal maar wel boeiend over wat sommige stukken ooit voor functie hadden. We hadden tickets voor Waynapicchu dus die was erna een de beurt. Ook dit was een pad met rotstreden, wilde eens kijken hoe snel je boven kon komen dus na goed 20 minuten kwam ik dampend boven aan. Waynapicchu geeft je van grote hoogte echt een goed beeld hoe Machu Picchu in elkaar steekt. Het is de berg die je op achtergrond ziet in de meest standaard Machu Picchu foto’s. Echt een aanrader!

We hadden nog een paar uur maar zelfs bij zo iets moois als Machu Picchu kan je op een gegeven moment het gezien hebben. Mijn knie had van alle kilometers toch wel een raar gevoel dus toen hebben we we wel het busje gepakt, ik heb nog 2,5 week te gaan en dat wil ik wel graag fit lopend doorbrengen ;)!

Paar uurtjes chillen in het hostel later was het tijd voor de trein naar Ollaytaytambo. By far het duurste treinticket ooit. Een 2e klas 20 uur durende trein in India is nog steeds 10€ goedkoper dan 2 uur hier. Zo werkt een monopoly en een sterke vraag-aanbod positie. We moeten zometeen nog een twee uurtjes met de bus naar het hostel maar ik heb in mijn glazen bol gezien dat ik die wegmaf als ik de kans krijg.

Voorzover mijn blog voor de trek!